Každý někdy začínal - první recenze


Ahoj všichni :)
Máme tu další příspěvek z projektu Každý někdy začínal. Tentokrát jsem se přeptala, jak to měli blogeři se svou první recenzí! Ono se to nezdá, ale většina blogerů mnohokrát změnila vzhled a posloupnost svých recenzí, a samozřejmě se také zlepšila, třeba změnila styl psaní atd. Ale ta první jednou byla a už se nezmění :)
Jinak jsem vám chtěla poděkovat za velký zájem o tento projekt, mám radost, že vás odpovědi ostatních tak zajímají :)

Pamatuješ si na svou úplně první recenzi? Zdálo se ti psaní recenzí těžké? Pokud ano, co pro tebe bylo nejobtížnější? 

Bastera - Knihy nekoušou
Ano, pamatuji, první opravdová recenze byla na knihu Jak mluvit o knihách, které jsme nečetli (http://bastera.blogspot.cz/2011/11/jak-mluvit-o-knihach-ktere-jsme-necetli.html). Psaní bylo opravdu těžké, protože se jednalo o odbornou knihu, kterou každý vnímá jinak. Když jde o beletrii člověk zmíní děj, ale zde bylo opravdu těžké vystihnout obsah knihy. Celkově při prvních recenzích pro mě bylo nejtěžší najít si nějaký styl, který by mi vyhovoval. Na druhou stranu u první recenze jsem hlavně chtěla sdělit své pocity a neřešila jsem tolik, jestli to vypadá subjektivně, objektivně nebo profi, prostě jsem začala a postupně se hledala a zlepšovala. Teď už je to mnohem těžší, člověk si nastaví laťku vysoko a postupně se čím dál hůř překonává.

Na svoji první recenzi si pamatuji úplně přesně. Byla na Pád od Lauren Kate. Když se na ni podívám zpětně, říkám si, jak jsem mohla něco takového vyplodit. Každý má ale nějaké začátky. Ze začátku mi to přišlo celkem těžké, protože jsem neměla nějakou vytříbenou formu, jak ty recenze psát a nenápadně jsem sledovala recenze ostatních blogem, abych se trochu inspirovala. Nejtěžší bylo asi formulovat slova, a přitom nevyzradit nějaké ty spoilery. To se mi ze začátku stávalo úplně běžně.

Cathy Chloupková - Mezi nebem a peklem
Jéjej... Tuším, že úplně první byli noční lovci - napůl cesty do hrobu. Moje tehdejší recenze byly krátké a hrozně jsem se bála reakce okolí. Nejtěžší bylo nebát se, že vás za váš názor někdo ukamenuje. Protože, jakmile člověk překoná ten strach z odhalení, tak už to jde samo. 

GiraffeAndy - Nejen knižní blog
Ano, pamatuji. První recenze je asi vždycky těžká, člověk si musí najít svůj styl, strukturu svých recenzí atd. Takže ze začátku je to takové kostrbaté, než se člověk rozepíše a jde to lépe od ruky. Dříve jsem měla problém se rozepsat, nevěděla jsem, jak začít nebo co do recenze všechno napsat, ale dneska už mi to většinou jde úplně samo.

Jana - U Margarety
Jistěže pamatuju! Byla to recenze na Literární poklesky od Stephena Leacocka. Měla jsem ji z knihovny. Jak má vypadat recenze jsem tušila jen teoreticky z hodin češtiny. Recenze jako taková těžká není. To, co mi přišlo nejobtížnější, je na ní ale zároveň to nejdůležitější, totiž vyjádřit jasně a stručně svůj názor na knížku. Shrnout celou recenzi tak, aby čtenáři pochopili, co si o tom celém vlastně myslím. Moje recenze jsou určitě lepší dnes než tehdy ta na Literární poklesky, ale pořád mám co zlepšovat.

Myanmar - Book-lords
Přiznám se, že na první recenzi jsem si nevzpomněla a musela jsem ji dohledat. S odstupem času si nejsem jistá, jestli se vůbec dá recenzí nazvat. Měla asi deset řádků a obsahovala několik variací na „bylo to super, přečtěte si to“. Nic víc. Asi nejtěžší pro mě bylo naučit se formulovat své pocity do slov tak, aby si z nich čtenáři dokázali něco vzít. Naučit se pojmenovávat důvody, proč se mi ta která kniha líbí nebo nelíbí.

Pamatuji si na to moc dobře. První recenzi jsem napsala na Zmizelou od G. Flynnové. Byla jsem nervózní, když jsem jí zveřejnila, protože to byla moje úplně první recenze na blogu a hned jsem v ní knihu hrozně zkritizovala. Rozhodně mi to připadalo těžké a dalo mi to opravdu hodně práce ji napsat. Nejhorší na tom asi bylo zůstat objektivní a vysvětlit, proč se mi to nelíbilo. Nemohla jsem prostě napsat, že to byla kravina. No a ani po půl roce nemůžu říct, že by se mi recenze psali snadno. Určitě je to pro mě lehčí, ale někdy mám opravdu problém knihu správně vystihnout. 

Filipshk - Magician's Book
Samozřejmě, že si na první recenzi pamatuji! Bylo to na tehdejší novinku Percy Jackson – Zloděj blesků. Pokud se můj názor tedy za recenzi dal považovat... Ze začátku, kdy jsem psal ‚recenze‘, mi samotné psaní nepřišlo nějak těžké, protože jsem jednoduše vypsal všechny své pocity, které ve mně kniha vzbudila. Když jsem si ale začal své recenze hlídat a snažil se psát opravdové recenze, tak se to samotné psaní trochu ztížilo. V tehdejší době mi přišlo asi nejtěžší napsat svůj názor tak, aby jej ostatní pochopili, udělali si o knize svůj vlastní názor a, to je nejdůležitější, abych volil správná slova kvůli tomu, abych si neprotiřečil. Chce to ale pouze cvik a za pár měsíců mi to ani nepřišlo jako problém. :)

Vzpomínám si na ni moc dobře. Byla to recenze na Ptačí zpěv.  
Psaní recenzí se mi zdálo víc než těžké. Zdálo se to jako nadlidský úkol. Po dopsání své první recenze jsem byla tak unavená a vyšťavená ,že jsem na 2 hodiny usnula. :D 
Nejtěžší mi přišlo napsat stručně děj. Byla to noční můra. Nevěděla jsem co tam napsat můžu a co už né aby to nebyl (moc velký) spoiler.  A vlastně na začátku svého blogování jsem vůbec nepsala své dojmy z knihy. Jenom jsem napsala počet hvězdiček. 
Potom jsem ale začala psát i dojmy a názor což mi hodně pomohlo. Asi si teď říkáte : „V čem ti to proboha mohlo pomoct ?“  Pomohlo mi to tak ,že jsem se mohla napsat svůj názor a tím jsem tak nějak odvedla pozornost od stručného děje. Musím se přiznat ,že pořád neumím moc dobře popisovat děj ale už jsem se s tím tak nějak smířila. 

Kdo by zapomněl na svoji první recenzi!? Ta se nedá zapomenout! První recenze kterou jsem kdy napsala, byla na Divergenci (http://bookshelf-stories.blogspot.cz/2012/06/recenze-divergence.html). To byly ještě ty doby, kdy moje recenze nebyly souvislý text :D
Težké to bylo, jelikož jsem nevěděla, co bych tam měla psát. Samozřejmě jsem věděla, že bych se měla zmínit o ději, postavách i o tom jak se mi ta knížka líbila. Myslím, že jsem tu recenzi psala docela dlouho, vždycky mě něco napadlo, tak jsem to napsala a pak ještě asi třikrát přepisovala :D Nejobtížnější pro mě bylo napsat děj. Z maturity jsem totiž byla zvyklá psát v ději každou maličkost (co kdyby se na to u zkoušk ptali), jenže to bych spoilerovala! No a dopalo to, jak to dopalo. Řekla bych, ale že to není vyloženě špatná recenze - psala jsem tak, jak jsem to cítila, snažila jsem se to i nějakým způsobem stylizovat a snad jsem se vyhla i gramatickým chybám.

Moje úplně první "recenze" jsem psala ještě na svůj starý blog, a opravdu bych to nenazvala recenzemi. Když jsem pak psala první na svůj nově založený knižní, tak mi přišlo hrozně těžké je trošku natáhnout. Bylo pro mě těžké věci rozvinout, napsala jsem třeba, že je kniha čtivá, ale napsat přímo proč, aby to znělo trošku srozumitelně.. To mi ze začátku opravdu dělalo potíže :D. 

Pamatuju, byl to Stoletý stařík, který vylezl z okna a zmizel a i teď je pro mě u každé recenze nejtěžší začít psát.

Terry Shmash - Devils Handbag
Moje první recenze byla na Akademii Evernight a nejtěžší mi přišlo popsat děj a svoje pocity, aniž bych něco prozradila. To mi přijde pořád těžké, popsat svůj názor na různé situace v knize a přitom vlastně nic neříct. Nejraději bych brala knihu stránku po stránce a podtrhávala a dopisovala komentáře, ale to by moje recenze mohli číst jenom ti, kdo tu a onu knihu už znají.

C.ind.ere.lla a Frozie - Popelčiny knížky
Moje úplně první recenze byla na knihu Muži, kteří nenávidí ženy od Stiega Larssona. Jestli je psaní recenzí těžké, to nevím. Ale dodnes mám knížky, na které napíšu hodnocení za dvacet minut, a pak jsou ty, u kterých to smolím dva dny, a stejně nejsem spokojená. A nejdůležitější je určitě pravopis a také psát bez spoilerů.

Na svou první recenzi si rozhodně pamatuji. Psala jsem ji zhruba měsíc, přičemž její obsáhlost byla směšná. 
Rozhodně bylo obtížné najít vhodná slova. Nevěděla jsem, co o knize napsat, jelikož jsem o ní nedokázala ani mluvit.
Dalším důvodem proč jsem nevěděla, co do recenze psát byl ten, že jsem nevěděla, co má taková recenze obsahovat.
Proto doporučuji, aby si bloger před psaním první recenze přečetl některý z článků na internetu o psaní recenzí. Rozhodně se tak vyvaruje spoilerům, které mé recenze obsahovaly nespočetně, přičemž jsem si to neuvědomovala. :)

Mája - Fantasy MaKa
Vůbec se mi nezdálo psát recenze těžké. Jsem ventilovací člověk, takže co na srdci, to na blogu. O kvalitě recenze se zmiňovat nebudu, myslím, že kvalitní recenzent by se měl neustále učit. Ne být zaslepený chvilkou, kdy je sám se sebou i svým výtvorem spokojen.

Pokud jsem na někoho zapomněla nebo někde vidíte nějaký překlep, tak mi prosím napište, hned to opravím! :)

Musím říct, že tyhle odpovědi mě hodně zajímaly, protože sama bloguju teprve krátce a vlastně jsem moc těch recenzí nenapsala. Líbí se mi, jak tu každý odpovídá úplně jinak, některé příběhy i pobaví :))

Posted in . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

One Response to Každý někdy začínal - první recenze

  1. Jop, sama nevím, zda to co píšu se vůbec dá považovat za recenze. Sama je tak ani neoznačuji, ale baví mě je psát a myslím, že jsem se za těch 10 měsíců vlastnictví blogu hodně zlepšila. Když se zpětně podívám na starší "recenze" tak jsem zděšená :D Ale vývoj nezastavíš, takže myslím, že psaní recenzí se dá vypilovat jedině psaním recenzí :)

    OdpovědětVymazat

Předem děkuju za každý komentář :)

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.