RECENZE: Básník - Dominik Dán

Nakladatelství: slovart
Překlad: Josef Šmatlák
Počet stran: 326
Rok vydání originálu: 2013
První vydání v ČR: 2015

*****

Richard Krauz je mladý začínající detektiv, který pracuje na oddělení vražd s kolegy a také kamarády Burgerem a Hanzelem. Píše se rok 1988 v Československu, a tak kriminalisté musí víc řešit problémy politického rázu, a to i když mají zrovna vyšetřovat vážný případ. Tento případ  je závažný a zároveň zajímavý, protože nejde o pouhou vraždu. Tělo mrtvé je vlastně vzkaz. O to zajímavější vzkaz je, když je vlastně adresován Krauzovi...

Detektivka Básník je již 18. knihou v sérii,ve které je hlavní postavou právě Richard Krauz. Přestože mají knihy jednu ústřední postavu, okolo které se všechny příběhy točí, můžete stejně jako já sáhnout po jakékoli knize, aniž byste se v ní ztráceli či přišli o pořádný krimi zážitek. Každá kniha je totiž samostatný příběh. Přesto budete možná na začátku trošku zmatení, protože vás Dominik Dán vrhne do zatím spíše líného děje, kdy však každou kapitolu popisuje z pohledu jiné postavy. Postupně ale budete stále více poznávat prostředí a příběh samotný a uvidíte, proč byl některý úhel pohledu důležitý. V závěru už do sebe všechny díly skládačky perfektně zapadají.

Jako milovník severských detektivek jsem povětšinou zvyklá na mrazivé prostředí severu, v tomto případě jsem ho však velmi ráda vyměnila za nám všem blízké Československo a rok 1988. Přestože v knize není ústředním tématem politika a komunistický režim, dějem se prolíná a nejednou udává směr. Čtenáři, kteří si toto období pamatují, si ho tak připomenou, my mladší si o něm alespoň uděláme obrázek. Právě zasazení děje bylo jednou z věcí, proč na mne kniha tak zapůsobila.

Druhou věcí, díky které se mi Básník tak líbil, byly hlavní postavy. Všechny tři detektivy z oddělení vražd jsem si oblíbila pro jejich upřímnost, smysl pro humor a schopnost postavit se za své přátele. I proto v knize najdete mnoho sprostých slov, sexuálních narážek apod., které ale k ději neodmyslitelně patří. Celkově v příběhu najdete hned několik, jak se říká, správných chlapů, kteří vás utvrzují v tom, že lidé nejsou jen špatní a za spravedlnost je potřeba bojovat. Na druhou stranu sami uvidíte, že lhát mohou opravdu všichni.

Co se mi však na knize líbilo opravdu nejvíce je, že Dominik Dán drží čtenáře po celou dobu daleko od rozluštění hlavní zápletky. Můžete tedy víceméně pátrat a hádat společně s detektivy. Přestože v knize není žádný velký zvrat, který by všechno obrátil naruby, a příběh by se mohl zdát předvídatelný,  budete v závěru překvapeni nejen tím, jak do sebe všechno zapadá a jak měl nejen autor všechno do detailu promyšlené.

*****

,,No... nějak mi začalo rachtat kolo, tak jsem zajel stranou, abych se na něj mrknul."
Oba dva dopraváci naráz stočili své pohledy k pohledné sekretářce v autě. Mladší vyprskl smíchy, starší se ovládl.
,,Tak vy říkáte, že vám rachtalo kolo?"
,,Jo."
,,A už jste v pořádku?"
,,Jo."
Muži od VB se po sobě podívali.
,,Tak v tom případě můžete pokračovat," zasalutovali a jako na povel se oba otočili čelem vzad.
Vladovi se ulevilo, otevřel dveře a chystal se usednout za volant. Neusedl, vzpomněl si, co si s Vierkou předtím řekli.
,,Ale poslyšte..."zvolal za dopraváky.
Zastavili se a ohlédli.
,,Já ale nechci pokračovat, já jsem vlastně jel za váma."
,,Za náma?"
,,Za váma. Chci vám říct, že jsem našel mrtvolu."
Starší příslušník se vrátil k Vladovi.
,,Tak vám rachtalo kolo..."
,,Jo."
,,... a našel jste mrtvolu."
,,Jo."
Starší dopravák mávl na mladšího kolegu.
,,Tak přece jen si fouknem! Podej mi ten vercajk."

*****

Jak už jsem v úvodu zmiňovala, Básník byl moje první ,,dánovka". Už teď vím, že nebyla poslední, protože si příběhů s hlavní postavou Krauzem ráda přečtu víc. Pokud po přečtení mojí recenze stále ještě váháte, máte rádi detektivky, kde má vrah zajímavý motiv, nebo máte rádi příběhy zasazené do komunistického Československa, dál už neváhejte. Básník je pro mě dobře napsaná a do posledního detailu promyšlená krimi, která vás navíc pobaví. O Dánově básnění, co se vražd, pitev, erotiky a pití týká, ani nemluvím.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji týmu Dominika Dána.
Více naleznete na facebooku Dominika Dána.

2 Responses to RECENZE: Básník - Dominik Dán

1. Nedávno jsem taky četla poprvé dánovku a byla jsem ohromena. Nečekala jsem od knihy moc, ale dostalo se mi hodně. Opravdu jsem byla překvapená, takže se nedivím, že se ti kniha líbila. Taky určitě někdy sáhnu po další :) skvělá recenze :)

2. Skvělá recenze :) V poslední době mě začali detektivky víc bavit, takže se po knížce asi podívám :)