RECENZE: Syn - Jo Nesbø

Dnes vychází další kniha u nás snad nejznámějšího norského autora, Joa Nesbøa. Pokud se vám ale hned vybavilo jméno detektiva Harryho Holea, zaplašte ho. Norský spisovatelský čaroděj se s Harrym už nadobro rozloučil a detektivka Syn má jiného hlavního hrdinu. Nebo dokonce dva?

Zdroj

Název: Syn
Originální název: Sønnen
Autor: Jo Nesbø
Nakladatelství: kniha ZLIN
Překlad: Kateřina Krištůfková
Počet stran: 500
Rok vydání originálu: 2014
První vydání v ČR: 2015

*****

Sonny sedí od svých osmnácti let ve vězení za dvojnásobnou vraždu. Na život ve vězení si navíc zvykl. Trest se mu prodlužuje, protože na sebe bere vinu za činy majetných občanů. Díky tomu má navíc stálý přísun heroinu, a tak si svůj pobyt za mřížemi vlastně užívá. Protože je ale velmi tichý, chodí za ním ostatní vězni a zpovídají se mu. Sonny je tak brán za bezproblémového muže, který dost možná ani nevnímá okolní svět, a který zřejmě celý život stráví právě ve vězení. To by mu ale nesměl jeden zpovídající se vězeň prozradit, že jeho otec vlastně ani sebevraždu, kvůli které se Sonnyho život obrátil na ruby, nespáchal... 

Jo Nesbø se znovu předvedl jako mistr detektivky. Celou dobu znáte vraha, máte ho dokonce rádi, ale Nor vás na posledních stránkách znovu překvapí. Děj a způsob, jakým je podáván, se vám mohou v průběhu čtení zdát průměrné, možná občas až klidné, přesto se od něj ale nebudete chtít odtrhnout, protože je natolik protkaný detaily a maličkostmi, které vás udrží ve střehu a vy budete chtít vědět, k čemu vás a hlavní hrdiny vlastně mají dovést.

Nevím, jestli se u Nesbøvých knih vůbec hodí používat označení ,,hrdina" pro hlavní postavy, přesto ho nadále používám. Oni totiž hrdinové většinou jsou, i když trošku zvrácení a určitě ne každým coulem správní. Přesto, kdo měl rád Harryho Holea, bude mít rád i hlavního vyšetřovatele Šimona Kéfase a ústřední postavu Sonnyho. Oba jsou zatíženi těžkou minulostí a oba se s ní vyrovnávají po svém. Ne vždycky jednají čestně a správně, přesto vás Jo donutí mít je rád. Sonnymu dokonce odpustíte i vraždy, budete mu vlastně přát, aby vzal spravedlnost do svých rukou. Je ale možné, že mu postupem času budete fandit méně a méně.

Jak už jsem psala v předchozím odstavci, Jo Nesbø v každé své knize stvoří postavu, kterou čtenáři budou v její životní cestě podporovat. Harry Holem počínaje a Olavem Johansenem zdaleka nekonče. V Synovi je takových postav hned několik. Klidný, na první pohled mírumilovný a správný mladík Sonny si vás okamžitě získá. Spravedlivý, starostlivý a vtipný detektiv Kéfas tvoří skvělou dvojici s mladou a nezkušenou vyšetřovatelkou Kari, která zpočátku vypadá jako klasická premiantka, která bude mít ale v praxi problémy, to ale Kéfasovi i čtenářům rychle vyvrátí. V neposlední řadě budete fandit i milé a dobrosrdečné Martě...

S tou se pojí romantičtější část knihy. Nesbø do svých příběhů rád motá city, nikdy ale nejde o jednoduché vztahy. Další podobnost můžete vidět v detektivech, protože jak Harry, tak Šimon, se vyléčili ze závislosti, bojují se svou minulostí a velmi osobitým a často netradičním způsobem také se zločinci. Roli v této detektivce sehraje nám všem již známý Kripos, který Jo Nesbø zřejmě opravdu nemá rád, protože si spolu s osloskou policií budou znovu lézt do zelí. O místech, na kterých už jsme se v Oslo procházeli třeba s Harrym Holem ani nemluvím...

*****

,,Byla to řeka. Udělal to manžel?"
Kněz sebou trhl. Jako když přímo před vámi cosi nečekaně protne černou vodní hladinu. ,,To nevím. Je to důležité?"
Žádná odpověď. Vollan si povzdychl. Opět pocítil nevolnost. Přepadá ho takhle už nějakou dobu. Možná by se měl objednat k lékaři na vyšetření.
,,Na to nemyslete Sonny. Nejdůležitější je, že venku se musí takoví jako vy neustále štvát, aby si opatřili dávku, ale tady se on postará o všechno. A nezapomeňte, že čas běží. Až si odkroutíte trest za ty minulé vraždy, už pro něj nebudete mít žádnou cenu. Tahle vražda vám lhůtu prodlouží."
,,Udělal to manžel. Je bohatý?"
Vollan ukázal na bibli. ,,Dům, do kterého jste vstoupil, je popsán tady. Zdál se vám velký a pěkně zařízený. Ovšem alarm, který měl to pěkné zařízení hlídat, nebyl zapnutý, dokonce ani nebyly zamčené dveře. Jméno Morsand. Ten rejdař s páskou přes oko. Možná jste ho zahlédl v novinách?"
,,Ano."
,,Vážně? Nehádal bych, že..."
,,Ano, zabil jsem ji. Ano, přečtu si, jak jsem to provedl."

*****


Knize dávám plné hodnocení proto, že jsem nenašla nic, co by mi na ní vadilo. Já jsem vlastně ani nehledala, protože mne bavil jak děj, tak postavy. Zmiňovala jsem se o tom, že se mi děj zdál občas poklidný, na to, že jde o detektivku, byl ale zajímavý a nutil mne číst dál. Líbilo se mi na příklad, že jsem si občas právě ani nepřipadala, jako když čtu detektivku. Byly chvíle, kdy šlo o klasický román a i tyhle pasáže se Nesbøvi povedly. Téměř s jistotou můžu říct, že pokud se vám líbily předchozí knihy, které norský spisovatel napsal, nebudete zklamaní ani z této. Je velmi podobná těm předchozím ve stylu psaní, najdete v ní i některé paralely, přesto se jedná o zcela nový příběh, který vás překvapí. Pozitivně také vnímám to, že jde o uzavřený příběh, takže si na těchto 500 stránkách vychutnáte úplně vše, co klasické detektivky nabízejí.

Pokud vás na knihu dostatečně nenaladila moje recenze, možná se to podaří traileru:

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji Kniha ZLIN!
Knihu najdete ZDE.

Posted in . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

7 Responses to RECENZE: Syn - Jo Nesbø

  1. Na Syna mám spadenou už pěkně dlouho a rozhodně se těším, až se k němu opravdu dostanu a mrzí mě, že jsem tentokrát promeškala konkurz na recenzní e-knihu, protože jistě budu mít taky co říct :) Ostatní autorovy knihy, se kterými jsem zatím měla tu čest mě hrozně bavily a tahle jistě nebude výjimkou. Navíc fakt, že jde o samostatný příběh mě ke knize ještě víc přitahuje :)
    Už recenze u MooX mě ještě víc navnadila a teď ještě ty a stoprocentní hodnocení. No prostě se asi zblázním nedočkavostí :) Skvělá recenze :)

    OdpovědětVymazat
  2. Fredy Kruger

    " Jsme v rodině šikovní všecky !
    My stloukli jsme s tatíkem necky
    a vypluli na ryby do Polska !

    ...My omylem dopluli do Norska !!

    Otac můj rumem se co chvíli zkalí !
    ... my lovili na brouky, na žížaly,
    Tu křičí fotr... ten násoska :

    ,, Mám rybu !! ryba je obrovská !!
    jdu pro nůž ,, řve otec : ,, Jí podrž ty ,,!

    Já pustil !! .... dostal jsem do držky !

    Marně řval otec :
    " Vy mně Norové neserte !"

    Jááá... odvečen byl jsem Barnevernetem !!
    ... může se člověk nenasrat ??
    Marně řvu, že je mi padesát,
    marně řvu, že chci zpět ku otci !

    Já určený byl, - ku adopci !!

    Mé nové matce je pětadvacet,
    novému otci je tolik co matce !
    Jsem zneužíván, mě mučejí,
    násilím ,,norsky,, mě učejí,
    hovoří : Wole ! jsi na severu !!"

    Bill Wohonn vykřikl : " Na to vám seru !
    ... i když jsem pro vás wemenem !!"

    ... Kdos do okna hodil kamenem !
    ... kamenem hodil.... a bylo to v noci !
    Papír tam ! dopis : ,, slez oknem k otci ,, !

    Hoch slezl !
    " Sereme na ryby všecky !
    Připraveny.... mám v zátoce necky !"
    řve otec : poběžme wole... a honem ! "

    Již pádlují senior s juniorem !!
    Do Hamburku - zpět po Labi...

    ... až doma se s neckama zastaví !

    Matka řve : " Sláva !jsme doma zas všecky !
    Popadla matka.... popadla necky...
    Již pere ! přepadlé v neckách má cecky
    a prádlo zmazané po cestách
    zuřivě pere ve neckách !!

    " Půjdeš zas s otcem na ryby ??"

    " Ať každý mi s rybama políbí !"
    ... hovoří chlapec : " Už ne !!!"

    " Zmužněls´nám na cestě !! zmužněl !!
    ... ti padesát, - ztratils´ pel chlapecký !!"
    tak vykřikl dědek ne peci !

    OdpovědětVymazat
  3. Já ještě od Jo Nesboa nic nečetla, ale nějakou dobu to plánuju :D všichni říkaj, jak jsou ty jeho knihy super a tak bych se chtěla přesvědčit i já, kdybys měla nějaké doporučení na knihu pro začátek, tak bych byla ráda. :)
    Jinak moc pěkná recenze, akorát mě ještě více utvrdila v tom, že si od něho opravdu něco musím přečíst! :)
    DENYII

    OdpovědětVymazat
  4. Nesboa jsem ještě nečetla, ale na mém seznamu knih, které bych ráda přečetla, mám několik jeho knih zařazených.
    Tahle kniha vypadá opravdu skvěle :)

    http://dark-ginger-lady.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  5. To je super, že dáváš plné hodnocení ! Já už po Synovi delší dobu pokukuju :)

    OdpovědětVymazat
  6. Moc hezká recenze. :) Zatím jsem Nesba ještě číst nezačala, ale díky tvojí recenzi se na ní těším o dost víc. :)

    OdpovědětVymazat
  7. Sociální obchodování spočívá v otevření trhů pro každého. Na eToro se můžete spojit, obchodvat a sdílet znalosti s miliony obchodníků a investorů. Navíc můžete kopírovat obchodní rozhodnutí obchodníků, kteří odpovídají vaší strategii. Registrujte se nyní a získejte chytřejší obchodní rozhodnutí využitím rozumu našich obchodníků s nejlepšími výsledky.

    Obchod odkudkoli Čas jsou peníze. Obchodujte na počítači, mobilu a tabletu

    Otevřené obchody na eToro: 227,651,647

    OdpovědětVymazat

Předem děkuju za každý komentář :)

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.