RECENZE: Galgad - Ergall

O knize jsem vůbec nic neslyšela, a tak když mi byla nabídnuta k recenzi a já na nabídku kývla, neměla jsem před čtením vysoká očekávání. Ale mohla jsem. Kniha by mne nezklamala...

Název: Galgad
Autor: Ergall
Nakladatelství: vlastní náklad
Počet stran: 232
Rok vydání: 2015

Galgad, strážce Země, se po staletích probudí a velmi rychle zjistí, že svět už není takový, jaký býval. Nerovnováha v přírodě, za kterou mohou lidé, je znát na každém kroku. O to horší je však fakt, že nerovnováha panuje i mezi jednotlivými lidskými kmeny. Obyvatelé Imrihu spolu s dalšími kmeny stojí proti hrozbě Órmanů, kteří jsou v přesile a v dobývání území a ničení přírody je nezastaví opravdu nikdo. Alespoň to tak vypadá, dokud se do záchrany Země nezapojí její strážce Galgad...

Malá knížka, která však v sobě skrývá zajímavý fantasy příběh. Zpočátku budete mít možná zamotanou hlavu a budete se chvíli do děje dostávat, tak jako tomu ostatně u příběhů v neobvyklém prostředí či s neobvyklými postavami bývá. Po počátečním tápání už však příběh plyne nenásilně a rychle.

Přestože je hlavní zápletka, k jejímuž vyvrcholení se děj ubírá, známá od začátku, začtete se i do dalších vedlejších příhod, které s dějem bezprostředně souvisí a napomáhají hlubšímu pochopení celé situace. K tomu pomáhá i velmi dobré vykreslení charakterů jednotlivých postav. Hlavně ty a jejich činy vás nenechají chladnými.

Většinu knihy zabírá děj, který je plný akce. Popisy jsou krátké, postačují ale k tomu, aby si čtenář uvědomil krásu a fungování přírody. Je pravda, že jsem si však hlavně v popisných pasážích dlouho zvykala na autorův osobitý styl psaní, je totiž vidět, že by každý z nás použil jiná slovní spojení či věty, k vyjádření stejné věci či skutečnosti. To je ale jen můj subjektivní názor, který souvisí s mým vyjadřováním, mnoho z vás se určitě nad autorovým stylem psaní ani nepozastaví.

*****

Knihu bych doporučila nejen milovníkům klasické fantasy, ale hlavně čtenářům, kteří chtějí při čtení přemýšlet. Fantasy prvky v příběhu samozřejmě jsou, ale pro mne je přebily ony podněty k přemýšlení. Autor dává jasně najevo, že se mu změny, které lidé v přírodě provedli, nelíbí. Navíc nám i nenásilně ukazuje, proč jsou tyto změny špatné a jak špatní dokáží být sami lidé. Nechává už ale jen na nás, co si o tom všem myslíme my.

*****

Začalo mu svítat, zubři, prasata, losi, bažanti, tetřívci, lišky, zajíci. Jak to, že nenašel i jiné stopy? Kde jsou vlci, medvědi, rysové?
,,Šelmy, šelmy, to opakoval Algyr," uprostřed ticha mu přejel mráz po zádech. ,,Liška zubra neuloví, ani jelena neskolí. Kde jsou zbylé šelmy?"
V tu chvíli si uvědomil vážnost Algyrových slov. Harmonie, vyvíjená po miliardy let, je narušena. Zvěř pasoucí se na rostlinách se bez predátorů přemnoží, sežere všechnu zeleň, promění zem v pustinu, pak hlady zemře. Koloběh života a smrti je narušen.

*****

Vlastní hodnocení:

Fantasy, která má i zajímavý výchovný nádech, jež nás nutí přemýšlet, si mne získala. Získala si mne právě onou stránkou vybízející mě k zamyšlení. Samotný příběh je povedený, i když mě díky předvídatelnosti některých událostí do kolen přímo nedostal. Kniha jako celek se mi ale líbila a myslím si, že by si v ní každý čtenář našel to své - prvky fantasy, zajímavý příběh, historické prvky i apel na čtenáře. Podle informace na zadní straně knihy to vypadá, že je Galgad prvním takovýmto příběhem, ne však posledním. Sama se už na ty další těším!

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji autorovi.
Více o knize naleznete ZDE.