RECENZE: Jak funguje Google - Eric Schmidt, Jonathan Rosenberg, Alan Eagle

Už snad každý ví, co je to Google. Většina z nás tento internetový vyhledávač denně používá. Mnoho z nás využívá i další vymoženosti, které spadají pod velkou a úspěšnou firmu Google. A právě proto mne zajímalo, jak takový výdělečný kolos funguje...

Název: Jak funguje Google
Originální název: How Google Works
Autor: Eric Schmidt, Jonathan Rosenberg s Alanem Eaglem a s předmluvou Larryho Page
Nakladatelství: JOTA
Překlad: Martin Bednarski
Počet stran: 320
Rok vydání originálu: 2014
První vydání v ČR: 2015

*****

Čelní představitelé veleúspěšné firmy Google se rozhodli, že nechají svět nahlédnout pod pokličku své práce. Ale to není všechno... Podle názvu by se mohlo zdát, že se bude buď jednat o nudnou příručku, která bude plná dat a HTML kódů, nebo půjde o knihu, ve které bude stručně popsán chod firmy. Nejde však ani o jeden z případů. Pokud by se kniha jmenovala Jak vést úspěšnou firmu, nedivila bych se tomu a ještě by mi to přišlo jako vhodnější název.

Stránky jsou totiž plné rad, jak vést firmu, zaměstnance a projekty, aby byli úspěšné, a přitom jsou podloženy zkušenostmi Erica Schmidta (výkonný předseda Googlu), Jonathana Rosenberga (výkonný poradce ředitele), Alana Eagleho (ředitel pro komunikaci), spoluzakladatelů Larryho Page a Sergeye Brina a dalších nejen vysoce postavených představitelů firmy Google. Tyhle rady a příběhy však poslouží nejen čtenářům, kteří by si rádi založili vlastní firmu a rozjeli byznys, ponaučení si odnesou i zaměstnanci či uchazeči o zaměstnání, a to nejen proto, že se autoři dlouze věnují tématu přijímacích řízení.

Kniha začíná předmluvou spoluzakladatele firmy Google Larryho Page, dál už se s ním ale setkáte pouze očima jednoho ze dvou výkonných ředitelů. Ti se věnují opravdu každému tématu, které vás ve spojení s firmou napadne, od náboru nových zaměstnanců, který je mimochodem možná nejdůležitější složkou řízení firmy, až po kulturu na pracovišti či umožnění vzniku inovací. Všechny poznatky autoři čerpali sami ať už ve firmě Google či při předchozím působení většinou u firem s podobným zaměřením. Rady a tipy jsou však aplikovatelné na jakoukoli firmu v jakémkoli tržním odvětví a pokud ne, Eric a Jonathan radu poupraví tak, aby byla přinejmenším univerzální. Dalo by se tedy říct, že je kniha spíše takovou příručkou managementu.

Čtenáře, kteří si ale koupili knihu s názvem Jak funguje Google asi nejvíc zaujmou příběhy z chodu firmy Google, které dokládají jednotlivé rady, jak může být vedena úspěšná firma. Ty se zdají být opravdu reálné, autoři totiž Google a jeho působení nevykreslují jen pozitivně a růžové brýle raději nechávají snílkům. Čtenáři se tak dozví nejen o úspěšných kampaních Google, ale také o neúspěších jak na trhu tak uvnitř firmy. Někdy si navíc autoři umí nejen ze sebe udělat legraci, o to příjemněji se kniha čte.

*****

V polovině 90. let, když Larry a Sergey začali pracovat na doktorandském projektu, z něhož se pak vyvinul Google, řadily přední vyhledávače výsledky na základě obsahu webových stránek. Když jste napsali dotaz jako ,,univerzita", mohl se vám kromě odkazu na skutečnou univerzitu stejně tak zobrazit odkaz na knihkupectví nebo prodejnu kol. Při návštěvě jedné z vyhledávacích firem si tedy Larry postěžoval na špatné výsledky, které mu jejich produkt při použití dotazu ,,univerzita" nabídl. Řekli mu, že chyba byla na jeho straně. Měl zadat přesnější dotaz.
Larry se Sergeyem tak objevili lepší způsob. Přišli na to, že můžou určit kvalitu webové stránky - jak relevantní by její obsah byl k zodpovězení uživatelova dotazu - podle toho, které další stránky na ni odkazují. Najděte stránku, na níž odkazuje spousta jiných stránek, a pravděpodobně jste nalezli stránku s kvalitnějším obsahem (Tento způsob vychází z algoritmu PageBank, na němž je vyhledávání Google založeno a který byl pojmenován po Larrym Pageovi).

*****

Kniha Jak funguje Google mne opravdu bavila, nejedná se o žádnou učebnici, i když na druhou stranu, nejjednodušší čtení to také nebylo. Přesto se v ní dozvíte mnoho zajímavého jak o Googlu tak ze světa managementu. Navíc věřím, že i když nechci v budoucnu zakládat celosvětově úspěšnou firmu, rady a tipy můžu obrátit a aplikovat je na sebe - na budoucího, snad právě i díky této knize úspěšného, zaměstnance. Plný počet nedávám jen proto, že bych uvítala ještě o maličko víc informací ze zákulisí firmy. Knihu tak doporučuji nejen těm, koho zajímá Google samotné, ale také lidem, kteří se zajímají o management (či ho dokonce studují), věřím, že v ní totiž najdete užitečné a zajímavé informace, které v budoucnu využijete.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji internetovému knihkupectví KNIHCENTRUM.
Knihu najdete ZDE.