RECENZE: Mého manžela nezastřelil Kajínek - Eva Jandová

Název: Mého manžela nezastřelil Kajínek
Autor: Eva Jandová (Havlová) - vdova
Nakladatelství: Fragment
Počet stran: 95
První vydání v ČR: 2014

Anotace: Pro mě samotnou i pro celou naši rodinu byla Štefanova smrt strašnou tragédií, která dodnes poznamenává naše životy. Byla to skutečně obrovská rána pro všechny v mém nejbližším okolí. Ti, kterých se událost osobně nedotýkala, ji považovali naopak za obrovskou senzaci.
Po celá dlouhá léta ve mně uzrávala myšlenka očistit Štefanovo jméno a dovědět se pravdu. Konečně zjistit, jak to tenkrát doopravdy bylo. Jsem totiž přesvědčená, že mého muže nezabil Jiří Kajínek, který je za jeho vraždu odsouzený na doživotí!

*****

30. května 1993 došlo k zastřelení podnikatele ve světě fitness - Štefana Jandy - a jednoho z jeho bodyguardů. Tato událost rozpoutala velký mediální povyk, který, i když v menší míře, trvá dodnes. Může za to odsouzení Jiřího Kajínka na doživotí i přesto, že všeobecně přetrvává pochybnost, zda za vraždou Jandy stál opravdu on. Často se ale zapomíná na fakt, že se nejedná jen o případ, který změnil život Kajínkovi, ale také vdově po zastřeleném Jandovi, Evě Jandové, a jejím dvěma dcerám.

Relativně tenká knížka, která přichází se zpovědí Evy Havlové (dříve Jandové), by se mohla líbit hlavně čtenářům životopisů, protože se jedná o bio/autobiografii. Dozvíte se informace o Jandově dětství, ale hlavně pak o průběhu společného života Evy a Štefana, později Jandových. Autorka Eva vás při čtení mnohokrát upozorní na pozdější možné spojitosti s vraždou, a také vám poodhalí své názory na jednotlivé životní situace. K samotné tragické události a jejímu vyšetřování se dostáváme až v poslední části knihy, kde Eva už otevřeně mluví o svých pocitech a pochybnostech.

Celý životní příběh hned několika lidí, i když hlavně Štefana a Evy Jandových, je čtenáři předložen stručně, ale přehledně a výstižně. Můžete si tak utvořit svůj vlastní obrázek, aniž by vám autorka, čehož jsem se po pravdě trochu obávala, nějak výrazně nutila svůj názor. V závěru dostanou prostor k vyjádření i Štefanovy dvě dcery, které díky incidentu přišly velmi záhy o svého otce. V knize najdeme také několik fotografií a mapu pro případ důležitých lidí, kterou nikde jinde nenajdete.

Název knihy považuji za takový malý (a věřím, že dobrý) marketingový tah. Je jasné, že jméno, které každý zná, upoutá pozornost, a lidé se budou snažit domoci odpovědí na to, zda je Kajínek opravdu vrahem. Bohužel se o něm v knize, i když z pochopitelných důvodů (autorka sama údajného vraha dříve nikdy neviděla), moc nepíše, a důvody udávané autorkou, proč jejího muže Kajínek nezabil, se mohou zdát velmi chabé.

*****

Pokud si tedy knížku kupujete proto, že se toho chcete dozvědět více o případu ve spojitosti se samotným Kajínkem, budete možná zklamáni. Na druhou stranu se vám dostane mnoha informací a indicií, které vám umožní, utvořit si vlastní názor a možná znovu otevřít onu pochybnost o tom, kdo vlastně 30. května 1993 zastřelil u Plzně dva muže. Jak už jsem ale zmínila, hlavně milovníci životopisů si přijdou na své, protože je kniha zpracována velmi dobře, přehledně a poutavě.

*****

Vlastní hodnocení:
Knihu jsem si chtěla přečíst, protože mě kauza Jiřího Kajínka, a tedy i Štefana Jandy zajímá. Vždy jsem si přála, aby se jednou dalo s určitostí říci, že vraždu plzeňského podnikatele spáchal/nespáchal právě Jiří Kajínek. Tato kniha mne maličko zklamala snad jen tím, že jsem se nedozvěděla více informací o případu právě ve spojitosti s Kajínkem. Na druhou stranu mě opravdu bavilo (což v tomto případě zní trošku divně, ale snad chápete, jak to myslím) číst životní příběh dvou manželů, kterým osud zrovna dvakrát nepřál. Nikdo z nás nemá rád spoilery a tohle je kniha, kde dopředu víme, jak celý ,,příběh" dopadne. Přesto mě kniha upoutala ke čtení a já se zajímala, jak se život Evy, Štefana a dalších, bude vlastně vyvíjet dál. Vždy je potřeba mít ale na paměti, že tohle je pouze jeden z mnoha úhlů pohledů...

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Fragment.
Knihu najdete ZDE.