RECENZE: Čtyřka - Veronica Roth

Chcete vědět kým Čtyřka byl ještě než potkal Tris a co se mu honilo hlavou, když ji potkal? Kniha Čtyřka - Divergentní povídky vás zavede zpět do světa pěti frakcí a ukáže vám ho z jiného úhlu pohledu.

Název: Čtyřka - Divergentní povídky
Originální název: Four: A Divergent Collection
Autor: Veronica Roth
Nakladatelství: CooBoo)
Překlad: Radka Kolebáčková
Počet stran: 192
Rok vydání originálu: 2014
První vydání v ČR: 2014

Z Divergentní trilogie znají čtenáři Čtyřku jako charismatického a neohroženého muže z Neohroženosti, který toho o své minulosti prozradí jen velmi málo, snad jen Tris se dozví více. Díky knize, kterou se autorka Veronica Roth pro velkou oblíbenost předchozích tří knih rozhodla napsat, máte nyní možnost nahlédnout do Čtyřkova života i vy, a to i před tím, než se vůbec Čtyřkou stal. Protože je kniha psána právě z pohledu Tobiase alias později Čtyřky, budete s ním prožívat krutost jeho otce, rozhodnutí odejít z Odevzdanosti či první dny při výcviku v Neohroženosti. Nepřijdete ale ani o chvíle, které již Tobias trávil s Tris.

Protože je kniha rozdělená do několika povídek, každá se točí kolem jednoho důležitého milníku v Tobiasově životě. První pojednává o výše zmíněném životě s otcem a rozhodnutí opustit svou mateřskou frakci. Ve druhém zjistíte, jak vypadal výcvik nováčků v Neohroženosti ještě předtím, než mu začal velet tolik neoblíbený Eric. Třetí vám přiblíží vztah Tobiase a jeho matky. Čtvrtá ukazuje, jak Tobias snášel změny ve frakci a blížící se útok na Odevzdanost. Na konci knihy jsou ještě tři další kratičké povídky, které  čtenářům ukážou stěžejní scény prvního dílu trilogie, Divergence, tedy na příklad první setkání s Tris.

Pokud se vám líbil styl psaní Veronicy Roth při čtení předchozích tří knih, bude se vám líbit i nadále, protože se vůbec nezměnil. Autorka používá stejné výrazy i způsob popisování děje, což uvidíte hlavně ve chvílích, kdy se mluví o stejných situacích, o kterých jste mohli číst v Divergenci. Pouze fakt, že jsou povídky psány z pohledu muže, Tobiase, mohou trochu měnit význam slov.

Děj celé knihy je často předvídatelný, protože čtete o něčem, co už bylo v Divergenci či jednom z jejích pokračování alespoň zmíněno. I když jsem se do knížky pouštěla s vědomím, že se jedná o příběh, který už jsem vlastně jednou četla, pouze z pohledu jiné hlavní postavy, byla jsem mírně zklamaná z malé akčnosti celého děje. Ve výsledku jsem se cítila, jako bych se vrátila zpět do dění v knize Divergence a pouze četla vysvětlivky a doplnění děje z jiného úhlu pohledu. Na druhou stranu se mi ale velmi líbilo, že jsem mohla lépe poznat Tobiase (jak se říká, vidět mu do hlavy) a prožít s ním těžké ale i šťastné chvíle.

Pokud máte rádi celou divergentní trilogii, přečtěte si i tuto knihu, je totiž opravdu zajímavé, dovědět se více o Tobiasovi a jeho pohledu na určité situace. Neočekávejte však moc nového, spíše doplnění Divergence. Určitě ale doporučuji tuto knihu číst až po přečtení celé trilogie, protože by vás její čtení mohlo připravit o momenty překvapení až se ponoříte do Divergence, Rezistence či Aliance.

Hodnocení: 85%

Za poskytnutí recenzní e-knihy děkuji knihkupectví Neoluxor.
Knihu naleznete ZDE.

One Response to RECENZE: Čtyřka - Veronica Roth

1. Skvělá recenze! Já si knihu určitě dokoupím, protože potřebuji mít celou sérii a bez této novelky by to nebylo ono. A navíc to nevypadá špatně a jsou an to převážně kladné recenze. Skvěle napsané! :)

OdpovědětVymazat