RECENZE: Eleanor a Park - Rainbow Rowell

Autor: Rainbow Rowellová
Nakladatelství: YOLi
Překlad: Jana Kunová
Počet stran: 328
Rok vydání originálu: 2013
První vydání v ČR: 2014

Park si ve školním autobuse v klidu sedí na dvousedačce, kterou má celou pro sebe, když přistoupí nová neznámá holka. Ta si nemá kam sednout, a tak ji Park nakonec nevrle nechá, ať se posadí vedle něj. Dlouhou dobu na sebe nepromluví jediné slovo, i když mají společné i některé hodiny. Přesto o sobě vědí a vzájemně se ovlivňují, třeba když Park v autobuse čte komiksy a nenápadně nechává Eleanor číst s ním. Bez jediného slova jí poté začne každý den nosit komiksy a nechává je položené na jejím sedadle, aby si je mohla vzít domů a další den je s ním vyměnit za další.

Jejich první prohozená slova jsou velmi nesmělá, o pořádném rozhovoru nemůže být ani řeč. Přestože si Park o Eleanor myslí, že je zvláštní, něco ho k ní táhne, a to samé platí i pro Eleanořin postoj k Parkovi. Z Eleanor si ale ve škole všichni utahují, a tak oba své krátké rozhovory tají a snaží se nedávat najevo, že se spolu baví. Co když ale oba chtějí víc, než si jen povídat?

Rainbow Rowell dokázala napsat velmi čtivou knihu, což se jí povedlo hlavně díky jednoduchému stylu psaní, který nechává děj nenuceně plynout. Stejně tak nenucený je i vztah Eleanor a Park. Nečekejte žádná americká klišé, kdy se na sebe hlavní hrdinové podívají a v tu chvíli ví, že spolu stráví celý život, nic takového. Hlavně začátek příběhu je ale i tak značně předvídatelný.

Přestože budete většinou tušit, kam se vztah Parka a Eleanor bude ubírat, stejně s nimi budete všechny emoce prožívat. Emoce, které jsou tak vřelé a silné, a které člověka odzbrojí svou mladistvostí a nevinností. Vztah dvou mladých lidí je i zde provázen řadou překážek, které jim do cesty staví jejich rodiny, spolužáci, ale i oni sami. Podaří se jim všechny překonat? To se dozvíte v samém závěru knihy, který vás nechá dlouho dumat nad příběhem samotným, ale i nad tím, jak by asi mohlo vypadat pokračování.

Mně osobně se kniha velmi líbila, i když bych uvítala nějakou zajímavější zápletku. Oceňuji hlavně fakt, že i když se od knihy primárně očekávalo, že bude určená hlavně čtenářům mladší generace, příběh je natolik reálný, milý a nenucený, že si i starší čtenáři, asi hlavně ženy, rády prožijí první jiskření a lásku.

Hodnocení: 90%

Za poskytnutí recenzní e-knihy děkuji knihkupectví Neoluxor.
Knihu naleznete ZDE.